خانه ترجمه

خانه ترجمه

ترجمه های غلام مرادی
خانه ترجمه

خانه ترجمه

ترجمه های غلام مرادی

مجموعه داستان کوتاه

نام کتاب: مروارید

موضوع: داستان کوتاه ادبی

نویسنده: کاترین منسفیلد

مترجم: غلام مرادی

ناشر: سبزان

سال انتشار: چاپ اول 1388

شمارگان: 2000 جلد

قطع: رقعی 200 صفحه

قیمت روی جلد: 3000 تومان

چکیده: این کتاب شامل دوازده داستان کوتاه با موضوعات مختلف و جدا هم هم می باشد. از جمله:

خستگی روسابل (1908)

در رستوران لهمان چه گذشت؟ (1910)

فرو بریچنماچربه عروسی دعوت شد (1910)

زن مغازه دار (1912)

پیرل باتن چگونه ربوده شد؟ (1912)

اوله آندروود (1912)

میلی (1913)

معلم خصوصی جوان (1915)

سفر نامعقول (1915)

باد می وزد (1915)

مقدمه (1917)

ترشی شوید

جهت سفارش این کتاب از طریق همین سایت با ما تماس بگیرید.  

 

رمان تابستان خطرناک- یک داستان جذاب و خواندنی

نام کتاب: تابستان خطرناک

موضوع: رمان خارجی

نویسنده: ارنست میلر همینگوی

ترجمه: غلام مرادی

ناشر: انتشارات طاق بستان

سال انتشار: چاپ اول 1386

شمارگان: 1000 جلد

قطع: رقعی 238 صفحه

قیمت روی جلد: 2500 تومان

چکیده: این داستان در مورد رقابت بین دو گاوباز معروف اسپانیایی به نامهای آنتونیو اودونز و لوییس میگول دومینگان است که در تابستان سال 1959 صورت گرفت.

جهت سفارش این کتاب از طریق همین سایت با ما تماس بگیرید. 

ترجمه دانستنیها - پرندگان

How do birds find their ways 

 Why don’t birds get lost on their long migratory flights Scientists have puzzled over this question for many years. Now they are beginning to fill in the blanks. Not long ago, experiments showed that birds rely on the sun to guide them during daylight hours. But what about birds that fly mainly by night? Tests with artificial stars have proved conclusively that certain night flying birds are able to follow the stars in their long distance flights. One such bird-a warbler- have spent its lifetime in a cage and had never flown under a natural sky. Yet it showed an inborn ability to use the stars for guidance. The birds cage was placed under an artificial star-filled sky at migration time. The bird tried to fly in the same direction as that taken by his outdoor cousins. Any change in the position of the make -believe stars caused a change in the direction of his flight. Scientists think that warblers, when flying in daylight, use the sun for guidance. But the stars are apparently their principle means of navigation. What do they do when the stars are hidden by clouds? Apparently, they find their way by such landmarks as mountain ranges, coast lines, and river courses. But when it is to dark to see these, the warblers circle helplessly, unable to get their bearings.

ادامه مطلب ...

دانستنیها- ترجمه

      راز واقعی توانایی خارق العاده  شتر در ذخیره آب  

 

                              مترجم: غلام مرادی

این که یک شتر عربی می تواند مسافتی زیادی را بدون نوشیدن آب طی کند، برعکس آن چه مردم تصور می کنند، به این دلیل نیست که کوهان این شتر آب زیادی را در خود ذخیره می کند. راز واقعی توانایی خارق العاده این حیوان برای ذخیره آب، در این واقعیت نهفته است که آب بدن آن تبخیر و از طریق پوست هدر نمی رود. به جای عرق کردن، دمای بدن شتر حتی تا یازده درجه هم بالا می رود تا دمای بدن آن با دمای بیرون یکسان شود.

در مصر، از نوامبر تا آوریل، اگر شتر از گیاهان سبز و آبدار چرا کند، می تواند از سه تا چهار ماه بدون آب زندگی کند. اگر شتر از علف خشک تغذیه کند، بعد از چند هفته تشنه می شود -  حتی در ماه ژانویه.

مدت زمانی که یک شتر می تواند بدون نوشیدن آب سر کند، به مواردی نظیر، فصل، شدت باد، دمای هوا، شدت نور آفتاب، مقدار حرارتی که منعکس می شود، نوع غذا، وزن باری که حمل می کند، سرعت حرکت حیوان و تعداد ساعتی که در روز حرکت می کند، بستگی دارد.   

  

منبع: انجمن تحقیقات علمی آمریکا

ادامه مطلب ...

خورشید گرفتگی

خورشید گرفتگی

روز 25 می سال 585 قبل از میلاد مسیح، تاریکی وحشتناکی شهر میلیتوس یونان را فراگرفت. بازاریان در شهر و دریانوردان در دریاها به خاک خدایان زئوس و آپولو افتادند و از آنها التماس کردند که زمین را از بین نبرند.

در همان زمان، یک دانشمند میلیتوسی به نام تالس، با علاقه مندی و بدون ترس از هیچ مصیبتی به این اتفاق فکر کرد. او می دانست که این تاریکی به دلیل خورشید گرفتگی است. در واقع، او این اتفاق را  از روی محاسبات و نموداری که منجمان بابیلون  به او داده بودند و از روی آنها می شد حرکت اجرام آسمانی را پیش بینی کرد، پیش بینی کرده بود. او این را هم می دانست که این تاریکی در اثر قرار گرفتن ماه بین زمین و خورشید رخ می دهد – نه به خواست یکی از خدایان -  و این که آن براساس یک قانون ازلی است که در آن انسان قادر به رقم زدن سرنوشت خود است.

تالس اولین فیلسوف یونانی بود و بقیه شاگرد او بودند. فیلسوفان یونانی به تحقیق، مطالعه و بررسی های خود ادامه دادند تا به نتایجی بهتر از آنچه که نیاکان آنها در افسانه ها گفته بودند، دست پیدا کنند. واقعیت هایی که آنها طی قرون گذشته به آن پی برده اند، انسان ها را از غفلت رهانده و ذهن آن ها را از خرافات پاک کرد.

مترجم: غلام مرادی             

منبع: انجمن تحقیقات علمی آمریکا      متن انگلیسی در ادامه . . . .

ادامه مطلب ...

شکلهای مختلف پول طی تاریخ

سرگذشت پول

پول همیشه به صورت سکه یا اسکناس نبوده است. مثلاً پس از جنگ جهانی دوم پول کشور آلمان ارزش خود را از دست داد. نیروهای اشغالگر آمریکایی از نظر داشتن سیگار تامین بودند و آلمانها علاقه مند به داشتن این سیگارها بودند اما نمی توانستند بخرند، لذا سربازان در مقابل چیزی که می خریدند، سیگار می دادند. در مقابل آلمانها از سیگار به عنوان پول استفاه می کردند. ارزش کالاها با چند سیگار یا چند پاکت سیگار سنجیده می شد. در واقع پول آلمان موقتاً سیگار شده بود.

در طول تاریخ، چیزهای عجیب و غریب زیادی نقش پول را بازی کرده است. در دوران باستان رومی ها برای خرید و فروش از گوساله استفاده کرده اند. برخی از هندیان هنگام داد وستد از مهره و منجق استفاده کرده اند. صدف، سنگ ساب، نارگیل و پر اشکال عجیب و غریب دیگر از پول بودند. از دوران گذشته تاکنون مردمان مختلف از فلزات مختلف نظیر آهن، مس، نقره و طلا به عنوان پول استفاده کرده اند. البته، یکی از رایجترین اشکال پول بویژه از زمانی که صنعت چاپ رونق گرفته است، یک قطعه کاغذ با نوشته هایی بر روی آن بوده است.   

مترجم: غلام مرادی  

منبع: انجمن تحقیقات علمی آمریکا 

ادامه مطلب ...

پوست انسان - ترجمه

پوست انسان

پوست انسان به اندازه هیچ یک از اعضائ بدن او مورد توجه او قرار نگرفته است. پوست انسان به عنوان یکی از بزرگترین و پرکارترین اندامهای او - و در عین حال گویاترین – آینه تمام نمای سلامت، سن و نژاد اوست. شغل و شیوه زندگی هر فرد در آینه پوست، برای همه آشکار می شود. واقعیاتی در مورد این عضو پوششی وجود دارد که نشان می دهند که اهمیت آن بیشتر از چشم است.

پوست بدن شما ترموستات بدن شماست. دمای بدن را طوری تنظیم می کند که کمتر از 36.11 و بیشتر از 37.22 درجه سانتیگراد نشود.

مساحت پوست یک فرد بزرگسال با قد متوسط 1.67 متر مربع است. پوست بدن بدون شک به عنوان پیچیده ترین پوشش های عالم هستی، دارای سه میلیون سلول، 91.44 سانتیمتر رگ و دوازده فوت عصب در مساحتی به اندازه یک تمبر است.

بیشرین تفاوت بین پوست سیاه ترین و سفید ترین انسان کمتر از 1.13 گرم رنگدانه است. تا آنجا که می دانیم، این مقدار رنگدانه قهوه ای تیره یا سیاه باعث تنوع رنگ های نژادی از جمله زرد، قهوه ای و سیاه شده است.

منبع: انجمن تحقیقات علمی آمریکا

مترجم: غلام مرادی           

ادامه مطلب ...

طب قدیم-ترجمه

طب قدیم

در دوران قدیم، بیماران برای مداوای بیماری خود به عطاران و جادوگران مراجعه می کردند. (هنوز هم برخی این کار را می کنند). اعتقاد بر این بود که فرد به این دلیل بیمار می شود که ارواح در وجود او رخنه کرده اند. حرفه این جادو گران این بود که این ارواح را تار و مار کنند.

روش کار آنها ترکیبی از سه روش بود، روش اول جنبه مذهبی داشت. آنها ورد می خواندند و کارهایی می کردند که آنها فکر می کردند که روی ارواحی که در وجود بیمار رخنه کرده اند تاثیر می گذارد. روش دوم، جادو گران داروهای تلخ و ناگواری را به خورد بیمار می دادند تا ارواح از ناراحتی پا به فرار بگذارند و بیمار خوب شود.

روش سوم، به بیمار داروهایی می دادند که از گیاهانی که از نظر شکل و بافت به اعضای مختلف بدن شباهت داشتند، تهیه می شدند. به نظر ما این تنها روشی است که ارزش علمی دارد. تحقیقات علمی مدرن نشان داده اند که برخی از این روشهای درمان در بهبود یا حداقل در کاهش درد بیماران موثرند اما نه به دلایلی که جادوگران عنوان می کنند.

منبع: انجمن تحقیقات علمی آمریکا

مترجم: غلام مرادی  

ادامه مطلب ...

خورشید-ترجمه

خورشید

خورشیدی که ما هر روز آن را می بینیم، در واقع یک ستاره کوچک به رنگ نارنجی است. هر چند این ستاره داغترین ستاره ای نیست که انسان می شناسد، دمای سطح آن حدود 10000 درجه فارنهایت (5538 درجه سانتیگراد) و دمای هسته آن به 20000000 درجه فارنهایت (11111093 درجه سانتیگراد) می رسد. همه ما فکر می کنیم خورشید در حال سوختن است؛ ولی این ستاره آنقدر داغ است که قادر به سوختن نیست و از گازهای المنتال (عنصری) تشکیل شده است.

قطر خورشید 865000 مایل (1392083 کیلومتر) و حجم آن یک سوم میلیون برابر بزرگ تر از حجم زمین است. دانشمندان می گویند خورشید دو میلیارد سال قدمت دارد و هر روز به جای اینکه سرد شود داغتر می شود. احتمالاً طی دو میلیارد سال بعد، دمای این ستاره به حدی برسد که که کره زمین را از بین ببرد.

 دمای کورونا یا هاله خورشید تقریباً با دمای هسته آن برابر است. برجستگی های خورشید- زبانه های گاز داغ- با سرعت 250000 مایل (402336 کیلومتر) در ساعت از سطح خورشید تا فاصله نیم میلیون مایلی زبانه می کشد. خوشبختانه، این زبانه ها قادر به طی کردن نود و سه میلیون مایل فاصله زمین تا خورشید نیستند و دمای وحشتناک آنها قادر به عبور از فضا نمی باشند. مقداری از انرژی این اختلالات به جو زمین می رسد و اعتقاد براین است که این انرژی سبب تغییر در آب و هوا می شود.    

منبع: انجمن تحقیقات علمی آمریکا 

مترجم:غلام مرادی

ادامه مطلب ...