کودکان خیابانی، چالشها و راهکارها

نویسنده : مریم مرادی

چکیده

دوران کودکی برای هر شخصی مهم­ترین مقطع زندگی او است و تمام رفتارها، باورها، ارزش­ها، عقاید، ترس­ها، نفرت­ها و ... در همین دوران در ذهن او شکل می­گیرد و در تمام طول زندگی همراه اوست. خیلی از انسان­ها پس از سالیان دراز هنوز از چیزهایی که در بچگی از آن­ها می­ترسیدند، وحشت دارند و آن­چنان در ذهنشان جای گرفته که تا آخر عمر دست و پای آن­ها را می­بندد و مانند سدی مانع رسیدنشان به آرزوهایشان می­شود. پدیده کودکان خیابانی، یکی از مشکلات آسیب­زای اجتماعی است که از دیرباز در سراسر جهان وجود داشته و در سال­های اخیر به دلایل گوناگون در کشور ما نیز افزایش یافته است. عبارت «کودک خیابانی» اولین­بار توسط کمیسیون حقوق بشر در سال 1994 به کار رفت. بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، کودکان خیابانی، فرد کمتر از 18 سال تمام است که به صورت محدود یا نامحدود در خیابان به سر می برد؛ اعم از کودکی که هنوز با خانواده خود تماس دارد و از سرپناه برخوردار است یا کودکی که خیابان را خانه خود می­داند و رابطه او با خانواده به حداقل رسیده است و یا اساساً چنین ارتباطی وجود ندارد. برخی از عوامل مؤثر در این پدیده عبارتند از: فقر، از هم پاشیدگی خانواده، سوء مصرف مواد و الکل توسط والدین، کودک آزاری، نیاز به درآمد کار کودک، از دست دادن والدین به سبب حوادث و بیماری­ها و غیره. در مواجهه با وضعیت کودکان خیابانی، اولین گام ارائه تعریف جامعی از این کودکان در نظام حقوقی و اجتماعی کشور است که مورد پذیرش نهادهای ذیربط قرار داشته باشد و در مرحله بعد راهکارهای پیشگیری و کاهش آسیب ناشی از آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

 

تحريم هاي آمريكا عليه ايران از منظر موازين حقوق بين الملل

 

اوباما كه با شعار تغييردرسياست خارجي آمريكا به قدرت رسيد؛ عملا نتوانست آنچه را مد نظر دارد درمورد جمهوري اسلامي ايران به منصه ظهور برساند. به عبارت ديگر سياست خارجي آمريكا دچار تغيير عمده اي نسبت به ايران نشد. ودولت اوباما همان برنامه ها وسياست هاي دولت هاي گذشته رامبني بر اعمال فشار؛ تهديد نظامي وتحريم عليه ايران رادنبال كرد. درحقيقت آمريكا با استمرار وتقويت تحريم هاي اقتصادي عليه ايران؛ دشمني خود راآشكارتركرد وبا درتنگنا قراردادن مردم ايران از نظر اقتصادي به دليل تحريم ها؛ دچار نقض اصول حقوق بين الملل و حقوق بشر شد

تحریم اقتصادی یکجانبه آمریکا علیه ایران

 

تحريم حربه اي است كه در بعضي زمان ها؛ دولت هاي قدرتمند و زورگو براي نيل به مقاصد سياسي خود از آن عليه كشورهاي ديگر استفاده مي كنند. در حقيقت كشورهاي مستقل و آزاد كه زير سلطه قدرت هاي بزرگ نيستند وخودرا اززير سلطه بيگانگان نجات داده اند؛ مشمول مجازات و تحريم هاي يك جانبه كه بيشتر آن ها اقتصادي است قرار مي گيرند؛ ودولت هاي زورگو بااينكار سعي دارند روحيه مقاومت و خود اتكايي كشورهاي آزاد را ازبين ببرند وآنها راهمسو و هم جهت با خود كنند.

نمونه بارز اين اقدامات؛ تحريم هاي گسترده و يك جانبه آمريكا عليه ايران است كه دربرهه هاي مختلف؛ به بهانه هاي واهي عليه دولت و ملت ايران وضع شده است. درحقيقت ايران؛ بعد از فروپاشي نظام وابسته شاهنشاهي وبه پيروزي رسيدن انقلاب اسلامي؛ دشمن شماره يك آمريكاشد؛ وآمريكا بااستفاده از حربه هاي مختلف؛ سعي دربراندازي و اغتشاش درايران كرد و استفاده از تحريم؛ يكي از برنامه هاي آمريكا براي زير فشار گذاشتن دولت ودرنهايت مردم ايران بود. تحريم هاي صورت گرفته درباره ايران؛در زمینه‌های اقتصادی، علمی، سیاسی و فروش سلاح و مهمات می‌باشد. اين تحریم‌های یکجانبه آمریکا و فشارهای این کشور بر شرکت‌های نفتی متقاضی به سرمایه‌گذاری در ایران موجب شده آنها تمایلی به انعقاد قراردادهای جدید نداشته باشند. نخستین تحریم آمریکا علیه ایران پس از واقعه گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی در تهران در سال ۱۹۷۹ انجام گرفت. به‌دنبال جریان گروگانگیری در سفارت آمریکا، آمریکا متقابلاً ۱۲ میلیارد دلار از دارایی‌های دولت ایران را مصادره کرد و پس از آزادی گروگان‌ها توسط دولت ایران، این مصادره پایان نیافت و دارایی‌های ایران تا به امروز ضبط است.در جریان جنگ ایران و عراق، آمریکا تحریمات فروش اسلحه علیه ایران راوضع نمود. در سال ۱۹۸۷ به‌دنبال اتهام «حمایت از تروریسم» آمریکا علیه ایران، رونالد ریگان تحریمات کامل تری علیه ایران وضع نمود. در سال ۱۹۹۵ میلادی، واشنگتن نخست به دستور بیل کلینتون تحریمات کامل اقتصادی علیه ایران وضع نمود، و سپس کنگره مجلس آمریکا با گذرانیدن قانون ایلسا هر شرکتی را که با ایران به میزان بیش از ۲۰ میلیون دلار تجارت داشت را نیز تهدید به اعمال تحریم کرد.ودر سال ۲۰۰۶ یک دادگاه فدرال آمریکا دستور استرداد یکی از بزرگ‌ترین کلکسیونهای باستان شناختی تخت جمشید متعلق به ایران را به نفع صدمه دیدگان ناشی از عملیات انتحاری در اسراییل را صادر نمود.باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نيز؛تحریم های جدیدی را علیه بخش انرژی و برخی شرکت های طرف مبادلات مالی و پولی با ایران به اجرا گذاشت. اوباما در بیانیه ای اعلام کرد؛ تدابیری علیه شرکت هایی که با شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفتیران یا بانک مرکزی ایران معامله می کنند یا در خریداری دلار آمریکا یا فلزات ارزشمند به ایران کمک می کنند اتخاذ خواهد شد. اوباما با تکرار ادعاهای واهی؛ ایران را به تشدید تحریم ها تهدید کرد و افزود، اگر ایران به آنچه کاخ سفید تمرد از خواسته های امریکا نامید؛ادامه دهد،امریکا و شرکایش تحریم ها بر ضد ایران را تشدید خواهند کرد.درحقيقت؛ دولت آمریکا قصد دارد با این کار معاملات نفتی ایران با بزرگترین خریدارانش از جمله چین، کره جنوبی، هند، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، یونان و ایتالیا را تحت تاثیر قرار دهد

فلسطین

 

چکیده :

آنچه که در مجامع بین المللی به عنوان «فلسطین» شناخته شده، «نوار غزّه» و «کرانه باختری» است و سرزمین های اشغال شده توسط صهیونیست ها تحت عنوان اسرائیل شناخته می شود؛ اما با توجه به اعتقاد ما مبنی بر اینکه صهیونیست ها سرزمین فلسطین را اشغال کرده اند، هرگاه در این مقاله کلمه فلسطین به کار برده شود، منظور تمام خاک فلسطین پیش از تقسیم است. به امید روزی که فلسطین تمامیّت ارضی خود را بازیابد و اسرائیل از نقشه جهان محو گردد.

کودکان خیابانی، چالش¬ها و راهکارها

چکیده

دوران کودکی برای هر شخصی مهم­ترین مقطع زندگی او است و تمام رفتارها، باورها، ارزش­ها، عقاید، ترس­ها، نفرت­ها و ... در همین دوران در ذهن او شکل می­گیرد و در تمام طول زندگی همراه اوست. خیلی از انسان­ها پس از سالیان دراز هنوز از چیزهایی که در بچگی از آن­ها می­ترسیدند، وحشت دارند و آن­چنان در ذهنشان جای گرفته که تا آخر عمر دست و پای آن­ها را می­بندد و مانند سدی مانع رسیدنشان به آرزوهایشان می­شود. پدیده کودکان خیابانی، یکی از مشکلات آسیب­زای اجتماعی است که از دیرباز در سراسر جهان وجود داشته و در سال­های اخیر به دلایل گوناگون در کشور ما نیز افزایش یافته است. عبارت «کودک خیابانی» اولین­بار توسط کمیسیون حقوق بشر در سال 1994 به کار رفت. بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، کودکان خیابانی، فرد کمتر از 18 سال تمام است که به صورت محدود یا نامحدود در خیابان به سر می برد؛ اعم از کودکی که هنوز با خانواده خود تماس دارد و از سرپناه برخوردار است یا کودکی که خیابان را خانه خود می­داند و رابطه او با خانواده به حداقل رسیده است و یا اساساً چنین ارتباطی وجود ندارد. برخی از عوامل مؤثر در این پدیده عبارتند از: فقر، از هم پاشیدگی خانواده، سوء مصرف مواد و الکل توسط والدین، کودک آزاری، نیاز به درآمد کار کودک، از دست دادن والدین به سبب حوادث و بیماری­ها و غیره. در مواجهه با وضعیت کودکان خیابانی، اولین گام ارائه تعریف جامعی از این کودکان در نظام حقوقی و اجتماعی کشور است که مورد پذیرش نهادهای ذیربط قرار داشته باشد و در مرحله بعد راهکارهای پیشگیری و کاهش آسیب ناشی از آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

تبلیغات بازرگانی درفقه ،حقوق ایران وبین الملل

 

چکیده :

توسعه روزافزون صنعت تبلیغات تجاری باعث شده است تا این امر به یکی از پدیده های بسیار مهم جوامع امروزی تبدیل شده ودر حوزه ها ورشته های علمی مختلف مورد بحث وبررسی قرار گیرد. هرچند بازار جهانی این صنعت در طول نیم قرن گذشته افت وخیزهای بسیاری داشته است تبلیغات تجارتی همواره با موافقت‌ها و مخالفت‌های زیادی روبه‌رو بوده است. با این حال، تبلیغ واقعیتی است که از گذشته‌های دور خود را بر ما تحمیل کرده است. با در نظر گرفتن این واقعیت و با توجه به آثار عمیق و همه جانبه‌ای که تبلیغات تجارتی بر جامعه و افراد باقی می‌گذارد، قانونمند کردن تبلیغ تجاری به دغدغه‌ای ملی و بین‌المللی تبدیل شده است. اکنون، هم در نظام حقوقی بین الملل و هم در نظام های حقوقی داخلی کشورها،آزادی انتشار پیام‌های تبلیغاتی به عنوان یک اصل پذیرفته شده است. با این حال، تلاش بر این است تا با تبیین محدودیت‌ها تا حد امکان از عوارض منفی تبلیغ تجاری جلوگیری شود. در نظام حقوقی اسلام به آموزه‌های معنوی و اخلاقی، نگاهی جنبی و تشریفاتی به حقوق تبلیغات بازرگانی نداشته به گونه‌ای که اگر این گفته را نپذیریم که اخلاق کُلاً در فقه اسلامی وارد شده است؛انکار هم نمی‌توان کرد که تمییز و تفکیک آنها از یکدیگر نیز همیشه آ‎سان نیست.همچنین، با توجه به رسالت و مسئولیت صدا و سیما در برابرمخاطبان،این رسانه دارای محدودیت هایی است که در قوانین رسمی و غیررسمی کشور به آنها اشاره شده است. به علاوه،اکنون نمی‌توان کشوری را در جهان یافت که تبلیغات تجارتی را به کلی ممنوع کرده باشد. همه کشورها، حتی اگر به هر دلیل مخالف این پدیده هم باشند،آن را به عنوان یک واقعیت پذیرفته اند و تنها می کوشند تا متناسب با فرهنگ و شرایط خاص خود،آن را محدود و قانونمند کنند. اکنون هم در نظام جهانی و هم درحقوق داخلی کشورها،آزادی انتشار پیام‌های تبلیغاتی به عنوان یک‌ اصل پذیرفته شده و البته تلاش شده است تا با تبیین محدودیت‌ها و استثنائات ازعوارض منفی آن جلوگیری‌ شود.

 

کلیدواژه ها :تبلیغات تجاری،حقوق بین الملل، فقه امامیه ، نظام جهانی،آزادی ارتباطات ، حقوق ایران.

دیوان بین المللی دریاها

نویسنده: علی حسین مرادی دانشجو کارشناس ارشد حقوق بین الملل

دانشگاه آزاد کرمانشاه

آذرماه1393

چکیده:

قانون دریایی بخش مخصوصی از قوانین ملی است که در مسائل و جرم‌های مربوط به دریا به کار می‌رود، زیرا نامعلوم بودن سفرهای دریایی باعث شده است که دریا از عصر باستان به عنوان قلمرو قدرت واحد به حساب آید. قوانین رومی، بیزانسی، ترانی و آمالفیان تاثیر مهمی بر فرانسه، جمهوری جنوا، هانزا داشتند، که اولین دادگاه دریایی انگلیسی را تشکیل داده بودند. برخلاف سیستم کامن لا رایج انگلیسی دادگاه‌های دریایی به نظام حقوقی رومی-ژرمنی نزدیکتر بودند و آن‌ها را سوء استفاده‌هایی که به انقلاب آمریکا مربوط می‌شد، ترک کردند. اتخاذ قانون اساسی ایالات متحده آمریکا قانون دریایی را دوباره وارد ایالات متحده کرد اما توجه بیشتری به محاکمه می‌شد.

قانون دریا بخش مخصوصی از بدنه حقوق بین‌الملل است که در مسائل و جرم‌های دریایی به کار می‌رود. امپراتوری‌هایی مانند امپراتوری روم و چین باستان سال‌ها حوزه قضایی بین‌المللی را ادعا می‌کردند؛ در طول قرون وسطا، جمهوری‌های دریایی ایتالیایی مانند جمهوری ونیز و جمهوری جنوا وجود ایالت‌های رقیب را به رسمیت شناختند، اما حقوق نزدیک شدن به دریا برای رفت‌وآمد را ادعا نمودند. در طول عصر اکتشاف، پرتغال و اسپانیا از قوانینی مشابه پیروی کردند. در سال ۱۶۰۹، کمپانی هند شرقی هلند،یک حقوق‌دان را استخدام کرد تا در مقابل دزدان دریایی ایستادگی کند. در نهایت دورهای سه‌گانه کنوانسیون ملل متحد در مورد دریاها قانون بین‌المللی دریا را شکل داد.

کلمات ویژه: قوانین، دریا، ساحل، جزایر،آب های سرزمینی، جرم دریایی، مایل، اکتشاف

تحولات حقوق پناهندگان در عصرسازمان ملل متحد

تحولات حقوق پناهندگان در عصرسازمان ملل متحد

نویسنده : علی حسین مرادی دانشجوکارشناس ارشد حقوق بین الملل   

دانشگاه آزاد کرمانشاه آذر1393

چکیده: پناهندگان، عرف بین المللی، کنوانسیون، حق وحقوق، اعلامیه، میثاق. يكى از موضوعات مهم و جديد در حقوق بين الملل، حقوق پناهندگان است كه در عصر كنونى، على رغم پيشرفت هاى صنعتى، رعايت اخلاق و حقوق انسانى نسبت به يكديگر ضعيف، و ستم و تجاوز به حقوق انسان ها، به ويژه نسبت به زيردستان و ضعيفان، بيش تر شده است، به طورى كه گاهى موجب فرار و كوچ دسته جمعى عدّه اى از افراد يك كشور به كشور ديگر مى شود. از اين رو، حقوق پناهندگان در كنار ساير بحث هاى حقوقى، در حقوق بين الملل مطرح شده و در گردهمايى هاى جهانى، عهدنامه هايى نيز در اين خصوص به تصويب رسيده است. اين نوشتار با عنايت به اسناد بين المللى راجع به حقوق پناهندگان، حقوق و وظايف پناه جويان را مورد بحث و بررسى قرار مى دهد.از آن جا كه مسأله پناهندگى روز به روز ابعاد گسترده ترى پيدا مى كند، آشنايى پناهندگان با حقوق و وظايف خود،امرى ضرورى به نظر مى رسد. آگاهى نسبى از حقوق پناهندگى، هم موجب دفاع آگاهانه پناهندگان از حقوقشان مى شود و هم آن ها را با وظيفه قانونى خود آشنا مى سازد تا مبادا با انجام برخى كارها، موجبات نارضايتى كشور ميزبان را فراهم آورند.مشكل پناهندگى از گذشته هاى دور در ميان جوامع انسانى وجود داشته و در هر دوره، هر جامعه طبق باورها و فرهنگ خود، راه حلّى براى آن انديشيده شده است. اين مقاله، نخست به بررسى مفهوم پناهنده در حقوق بين الملل پرداخته و سپس اصل بحث را پى مى گيرد. 

ایران و دیپلماسی آب

 
 
 
عصرایران؛ محسن نقيبي* -  مفروضات اصلي يادداشت:

"آب" يک کالاي صرفاً اقتصادي نيست و چيزي فراتر از آن است که با حيات بشري مرتبط است. "آب" همانقدر که مي تواند عامل تنش باشد، بيشتر از آن مي تواند نقش ويژه اي در تقويت و توسعه روابط جوامع و "نهادهاي اجتماعي" پيرامون آن داشته باشد.

"امنيت" مقوله اي است که گريز از آن در فضاي روابط بين الملل ناممکن است ولي نوع رويکرد (و راهبردها و استراتژي هاي) سياستمداران و سياستگذاران در پاسخ به آن مي تواند از نوع سخت افزاري و يا نرم افزاري باشد که هر کدام مي تواند پيامدهاي مختلفي داشته باشد.

اهميت ژئوپليتيکي ايران

از ديرباز، نگرش ژئوپليتيکي يکي از رويکردهاي تاثيرگذار در تدوين و تبيين سياستگذاري هاي استراتژيک کشورها بخصوص ابرقدرت ها در روابط بين الملل بوده است. اگرچه در فرايند شکل گيري جريان هاي سياسي، نوع عملکرد و نحوه اتخاذ سياست ها متفاوت بوده، ولي اصولاً ماهيت ژئوپليتيکي خود را حفظ کرده و با تمرکز بر آن، تنها الگوهاي سياستگذاري از منظر اجتماعي،اقتصادي و سياسي تغيير يافته است.

براي مثال، از نمونه هاي پيچيده و جالب توجه، مي توان به کشور افغانستان اشاره نمود. در طول قرن ها، افغانستان سرزميني بوده که بر اساس ماهيت ژئوپليتيکي آن، محل تقابل و کشمکش قدرت هاي بزرگ شرق و غرب بوده (بازي بزرگ) و اين ماهيت هيچگاه تغيير نيافته است.

با اين حال، با نگاهي بر فرايند سياسي و تاريخِ اجتماعي افغانستان، مي توان دريافت که نحوه عملکرد و سياستگذاري قدرت ها، از دوره بريتانياي کبير در قلمرو هندوستان و تقابل آن با روسيه تزاري گرفته تا دوره مدرنِ تقابل آمريکا و شوروي سابق، تغييراتي داشته است.

اين تفاوت در اقدامات سياسي، در تغيير تمرکز بر مولفه هاي انساني و ساختارهاي اجتماعي (به عنوان نمونه ايجاد کمربند قوميتي در جنوب افغانستان توسط بريتانيا در مقابل نفوذ تزارها) ديده مي شود تا تمرکز بر سياست هاي توسعه اقتصادي (رقابت اصل چهار ترومن و کمک هاي فني و مالي آمريکا در طرح هاي توسعه اي جنوب افغانستان با حمايت هاي فني و مالي در طرح اصلاحات ارضي روسها در شمال افغانستان) اما اين نکته مجددا تاکيد مي گردد که در تمام اين تغييرات، ماهيت ژئوپليتيکي افغانستان تغيير نيافته است.

ایران و دیپلماسی آب

بر اساس همين مقدمه کوتاه، ايران نيز در طول قرن ها داراي اهميت ژئوپليتيکي بوده و هست که بررسي ويژگي هاي سياسي- اجتماعي و اقتصادي آن، باعث مي گردد تا به عقيده بسياري از صاحب نظران، ايران به عنوان يکي از خاص ترين کشورها از منظرشرايط ژئوپليتيکي در سطح جهان مطرح و داراي جايگاه خاصي باشد.

 اين موضوع جهت دهي و تاثيرگذاري جدي بر بسياري از فرايندهاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي کشور داشته تاجايي که مي توان با يک بررسي دقيق تر و رفتارشناسي جامعه، ردپاي آن را در الگوي فکري و رفتاري ايرانيان (همه آنان که داراي يک هويت در جغرافياي ايران با هر مذهب و مسلک و قوميتي هستند) ديد.

نظام انرژي و اثرگذاري آن بر اهميت ژئوپليتيکي مناطق

با توجه به نقش محوري منابع انرژي (اعم از فسيلي و يا پاک) در رشد و شکوفايي توسعه اقتصادي، نظام انرژي از مقولات مهم و تاثيرگذار در نظم ژئوپليتيکي دنيا بوده است. در اين ميان، وجود منابع انرژي هاي فسيلي در منطقه خاورميانه يکي از ويژگي هايي بوده که بر اهميت و پيچيدگي ِشکل ژئوپليتيکي کشورهاي اين منطقه افزوده است.

ايران نيز در اين مقوله، به عنوان يکي از توليدکنندگان عمده نفت و گاز، موقعيت استراتژيکي يافته و ظاهراً گذر از فرايند مشکلِ دست يافتن به انرژي هسته اي نيز اين موقعيت را برجسته تر مي کند. در يک نگاه گسترده تر، نظام رقابتي انرژي در جهان، تعريفي از ارزش هاي ژئوپليتيکي را ارائه داده که دسته بندي قدرت هاي جهاني و رقبايغول پيکر تجاري و اقتصادي را در آن پديد آورده است (البته نظام هاي ديگري همچون نظام فن آوري نوين اطلاعات نيز از ديگر مقولات اثر گذار است).

 با اين وجود، به نظر مي رسد که سياستگذاري هاي شکل گرفته در کشورهاي در حال توسعه از جمله ايران هنوز بر مبناي يافتن يک جايگاه مناسب در اين نظام انرژي نبوده و پيش تر و بيش تر بر مبناي نگرش هاي صرفاً رقابتيِ سنتي در داخل و در منطقه جهت گيري داشته است.

اين موضوع به خوبي از تحليلِ نوع و جايگاه همکاري هاي اقتصادي و تجاري کشورهاي منطقه به دست مي آيد که هنوز شکلي از يک ثبات در همکاري هاي اقتصادي در منطقه ايجاد نگرديده است. در واقع، کشورهاي منطقه خاورميانه و در گستره اي بزرگتر همراه با منطقه آسياي مرکزي، در درونِ بازي رقابتي کشورهاي توسعه يافته و صنعتي، با يکديگر رقابت نموده و کماکان، درک متقابل و صحيحي براي تقسيم و تسهيم منافع و در نتيجه افزايش منافع به نفع خود در بين اين کشورها ايجاد نگرديده است.

 به عبارت ديگر سياست اين کشورها بيشتر از همه بر نگرش ژئوپليتيک (متاثر از يک نظام فکري سنتي و به دليل حضور قدرتهاي فرامنطقه اي، با يک نگاه "امنيت" محور) متمرکز شده که در صورت وزن دادن به نگرش ژئواکونوميک (معطوف به گسترش همکاري هاي منطقه اي - بومي و افزايش مشارکت اقتصادي)، مي توان انتظار داشت که بستر هاي مناسبي از همکاري هاي گسترده اقتصادي به نفع همه در منطقه در جهت دفع تنش هاي سياسي و امنيتي ايجاد شود.

در واقع، اين عدم شکل گيريِ درک صحيح از لزومِ به اشتراک گذاري منافع اقتصادي، يکي از دلايل عمده ايجاد تنش ها و جنگ در اين منطقه است.

اهميت هيدروپليتيکي ايران

درسال1979 انورسادات رئيس جمهورمصر گفت: "تنها موضوعي كه مي تواند مصر را دوباره به جنگ بكشاند آب است". 10سال بعد در سال 1989، آقای پتروس غالي وزيرامورخارجه مصر كه بعدها دبيركل سازمان ملل شد پيش بيني كرد كه موضوع بعدي كه خاورميانه را به "جنگ" خواهد برد آب خواهد بود و نه اختلافات سياسي.

با اين حال در سال 2001، دبيركل سازمان ملل (كوفي عنان) در نطق معروفش در مجمع عمومي، آب را عامل "صلح و همكاري" معرفي نمود.

در سال 2012، آژانس اطلاعات دفاعي آمريکا گزارشي را منتشر نموده که در آن ابعاد مختلف "تهديد امنيت ايالات متحده آمريکا" ناشي از به خطر افتادن "امنيت آبي" در مناطقي از جمله خاورميانه را بررسي و تحليل مي کند.

با توجه به مطالب ذکر شده در بخش قبل که به صورت اجمالي گذري بر اهميت ژئوپليتيکي و نقش شاخص انرژي و اهميت نگرش مبتني بر همکاري هاي اقتصادي داشت، موضوع آب شايد از مقولاتي است که به درستي به اهميت آن از منظر ژئوپليتيکي در سياست هاي ايران توجه نشده است اگرچه امروزه موضوع "بحران آب" از موضوعاتي است که بر سر زبان ها افتاده و روزي نيست که در خصوص مسائل و جوانب مختلف، اثرات و پيامدهاي آن از خشک شدن تالاب ها و مصرف ناصحيح و راهکارهاي مديريت آن در داخل بحث نشود، با اين حال نقش آب از منظر منطقه اي و بين المللي در سطح تصميم گيري هاي ديپلماسي کلان کشور کمرنگ بوده و يا تحت الشعاع مسائل ديگري از جمله ملاحظات سياسي و امنيتي، از درجه اهميت پايين تري برخوردار شده است.

از منظر بين الملل، ايران در منطقه اي قرار گرفته که مقوله آب در کنار مسئله انرژي اهميت فوق العاده ويژه اي دارد. تنها با نگاهي به شرايط هيدروپليتيکي منطقه (به عنوان برشي از نظام ژئوپليتيک) در مقياس کشورهاي همسايه، مي توان دريافت که ايران نه تنها از منظر جغرافياي سياسي داراي اهميت است که شرايط سياسي مرتبط با آب و تعاملات آبي در منطقه نيز باعث شده تا ايران از اين منظر نيز داراي ويژگي هاي منحصر به فردي باشد که عدم توجه به آن، مي تواند آسيب هاي جبران ناپذيري را به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال، با وجود همکاري هاي خوب گذشته بين کشورهاي همسايه در شمال غرب کشور در بهره برداري از رودخانه مشترک ارس که از ترکيه سرچشمه گرفته و به صورت مشترک فيمابين ايران و آذربايجان و ارمنستان تسهيم مي گردد، با توجه به پيچيدگي هاي سياسي فيمابين آذربايجان و ارمنستان و فعاليت ترکيه در سرچشمه، ثبات موجود مي تواند متزلزل شده و دامنه اين بي ثباتي ممکن است دامن ايران را نيز فرا گيرد.

ترکيه، به عنوان همسايه شمال غرب ايران و اثر گذار در منطقه غرب کشور، در فضاي هيدروپليتيکي دنيا به عنوان يکي از کشورهاي تک رو مطرح شده و به نوعي در خلافِ جريانِ همکاري - محور جهاني براي استفاده عادلانه و منطقي بر مبناي اصل عدم اضرار به غير حرکت مي نمايد. ترکيه از جمله کشورهايي است که از منظر منابع آبي به عنوان يک کشور بالادست محسوب مي گردد. در سال 1980، پروژه آناتولي جنوب شرقي موسوم به گاپ بر اساس طرح اولیه ای که به دستور آتاتورک در سال 1936 شکل گرفته بود، آغاز به کار کرد.

اين درحالي است که کشورهاي سوريه و عراق که در پايين دست اين حوضه آبريز قرار دارند، به شدت نگران سياست هاي ترکيه در کنترل منابع آب و اثرات اين پروژه بر آينده سیاسی و اقتصادی - اجتماعی خود هستند. الگوي رفتاري ترکيه در بهره برداري از حوضه آبريز دجله - فرات مبتنی بر نگرش هیدروهژمونی و سیاست های رئالیستی، منجر به تغيير رژيم هيدروپليتيک اين حوضه شده و با پديدار شدن جريان داعش، کشورهاي عراق و سوريه به نوعي به عنوان بازيگران درجه دوم ديپلماسي آب در منطقه مطرح شده اند و کردهاي عراق و گروه داعش به دليل شرايط سياسي و جغرافيايي، ظاهراً به عنوان بازيگران مهم و نوظهور اين حوضه آبريز مي توانند قدرت نمايي کرده و نقش نيابتي به نفع ترکيه (در جهت کاهش فشارهاي سياسي - آبي) در مقابل کشورهاي پايين دست ايفا نمايند.

 لذا اين نحوه سياستگذاري ترکيه در حوضه آبريز دجله و فرات ساختارهاي سياسي و اجتماعي را که به نوعي با عراق و سوريه و منطقه کردستان عراق و همچنين ايران اشتراک داشته و آميخته است، به خطر انداخته است.

همچنين عراق در همسايگي غرب ايران که از ديرباز به عنوان يک رقيب استراتژيک از منظر سياسي و اقتصادي (به ویژه نفت) بوده، با قرار گرفتن عمده سرزمينش در حوضه آبريز دجله - فرات و در نتيجه فعاليت هاي مهار و کنترل آب توسط کشورهاي بالادست بخصوص ترکيه، بسيار آسيب پذير گرديده است.

اين موضوع به همراه جنگ هاي داخلي و عدم مديريت صحيح و تاريخچه اقدامات صدام حسين در تالاب هاي بين النهرين (عمدتاً با خشکانيدن تالاب ها براي فشار بر مردم شيعه آن منطقه و يا براي استخراج نفت) بسيار پيچيده تر و بحراني تر شده است. علاوه بر اين، تعاملات آبي ايران و عراق که بر مبناي معاهده 1975 الجزاير شکل گرفته (با توجه به سابقه تاريخي آن) و آميختگي آن با مسائل سياسي و مرزي نيز از ديگر مسائلي است که شرايط هيدروپليتيکي ايران را خاص مي نمايد.

افغانستان نيز در شرق ايران، به عنوان يکي از کشورهايي مطرح مي گردد که بدليل قرار گرفتن در سرچشمه منابع آب آسياي مرکزي، مي تواند يکي از عوامل جدي ايجاد اختلافات آبي در منطقه باشد. اين موضوع با در نظر گرفتن اختلاف شديد در سطح توسعه اقتصادي اين کشور با ساير کشورهاي منطقه، همراه با سياست هاي ظاهراً برنامه ريزي شده براي "کنترل" آب هاي مشترک و مرزي که توسط مسئولين آن کشور نيز به صراحت تبليغ مي شود (و آب را به عنوان يک "کالاي استراتژيک" مطرح مي کنند- سخنراني عبدالله عبدالله در نشست بين المللي آب در تاجيکستان) در درون يک نظام تاثير پذير ژئوپليتيکي و "بازي بزرگ" قدرتهاي منطقه اي (هند و پاکستان) و جهاني (شرق و غرب)، نگراني جدي را براي کشورهاي پايين دست حوضه هاي آبريز مشترک با افغانستان پديد آورده است.

با اين نگاه گذرا به پيرامون ايران وبطور کلي، در نگاهي کلان تر به منطقه آسياي مرکزي و خاورميانه، از مناقشات آبي در سرزمين هاي اشغالي و سياست هاي هيدروهژمونيک رژيم اشغالگر قدس جهت کنترل تمام و کمال آب (که حتي جمع آوري آب باران در پشت بام منازل فلسطينيان ساکن در کرانه باختري بايد با مجوز ارتش رژيم اشغالگر قدس باشد) تا مناقشات آبي ترکيه و عراق و سوريه گرفته تا دعواها و اختلافات آبي پس از فروپاشي شوروي سابق فيمابين کشورهاي تاجيکستان و قرقيزستان و ازبکستان و ترکمنستان  و در اين بين قرار گرفتن ايران در مرکز اين جغرافيا با داشتن مشکلات جدي آبي و محيط زيستي خود، همه و همه نشان از اهميت هيدروپليتيکي ايران دارد که قطعا موقعيت ژئوپليتيکي آن را تحت الشعاع قرار داده و بر ديپلماسي کلان کشور تاثيرگذار است.

لذا موضوع آب و انرژي مي بايست در يک نگاه کلان تر و نگرش جامع تر (با در نظر گرفتن تامين غذا و آب مجازي در کنار توجه به تغييرات آب و هوايي و اقليم) و فراتر از مرزهاي سرزميني، مورد توجه سياستمداران کشور و نيز ديگر کشورهاي منطقه قرار گرفته و به صورت جدي به عنوان بهانه اي براي افزايش همکاري ها مد نظر قرار گيرد. از اين رو، لازم است که به منظور تامين امنيت و رفاه مردم منطقه، استراتژي هاي روابط بين الملل همه کشورهاي منطقه نيز در حوزه هاي مختلف سياسي، اقتصادي و اجتماعي در جهت افزايش همکاري هاي اقتصادي و بر مبناي قابليت ها، ارزش ها و ويژگي هاي هيدروپليتيکي و شاخص هاي تامين انرژي و غذا و با محوريت توسعه اقتصادي پايدار و حفاظت از محيط زيست در منطقه و کشور باز طراحي و به جديت پي ريزي و اقدام شود.


* کارشناس ارشد مديريت مناقشات آبي، هيدروپليتيک و ديپلماسي آب
 

پاریس دوباره فضای امنیتی به خود گرفت؛پایان عمليات پلیس فرانسه در شمال پایت

 
پایان عمليات پلیس فرانسه در شمال پایتخت / از سرنوشت مغز متفکر حملات خونین جمعه خبری در دست نیست / 2 تروریست کشته و 7 نفر دستگیر شدند
تعقیب مغز متفکر حملات پاریس ادامه دارد. دو تن از مظنونین از جمله یک زن کشته شدند. این زن کمربند انفجاری خود را منفجر کرد.
کد خبر: ۲۳۷۱۳۰
تاريخ: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
 
پاریس دوباره میدان جنگ شد / عمليات پلیس فرانسه در شمال پایتخت / هدف؛ مغز متفکر حملات خونین جمعه / شنیدن شدن صدای انفجار / 3 تروریست کشته شدند

نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم فرانسه برای حمله به واحد مسکونی در شمال پاریس آماده می شوند که افراد مسلح مربوط به حملات پاریس در آن پنهان شده اند.

به گزارش «انتخاب»، عملیات نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم فرانسه از ساعت چهار و نیم صبح امروز در محله سن دنی در شمال پاریس آغاز شد و همچنان ادامه دارد. تبادل تیراندازی زمانی آغاز شد که نیروهای پلیس به یک ساختمان برای بازداشت افرادی که به حملات اخیر پاریس ارتباط داشتند، حمله کردند. چند بالگرد نظامی در عملیات پلیس فرانسه مشارکت دارند. ترددها در این محله پاریس ازجمله تردد اتوبوسها و مترو به طور کامل متوقف شده است.

بعضی شاهدان از شنیدن صدای هفت انفجار در این منطقه خبر دادند. شماری از افراد در این منطقه بازداشت شدند و صدای تیراندازی به طور مستمر شنیده می شود. نیروهای پلیس فرانسه در این منطقه کمربند امنیتی ایجاد کردند. اطلاعات ما نشان می دهد پلیس فرانسه به دنبال صلاح عبدالسلام برادر ابراهیم عبدالسلام یکی از عاملان انتحاری است.

تکمیلی/

پلیس فرانسه امروز چهارشنبه از کشته شدن سه تن در عملیات پلیس ضدتروریستی در منطقه سن دنی، در شمال پاریس خبر داد.

بنا بر اعلام این منبع، عملیات مذکور که در چارچوب تحقیقات درباره حملات مرگبار شامگاه جمعه در پاریس صورت گرفته است، همچنان ادامه دارد.

منابع فرانسوی می گویند هدف از عملیات در شمال پاریس بازداشت عبدالحمید اباعود مغز متفکر حملات اخیر است. نیروهای ارتش نقش حمایت کننده از نیروهای امنیتی فرانسه را ایفا می کنند. ما نخستین بار شاهد حضور نیروهای ارتش نه تنها در خیابانهای پاریس بلکه در مترو و مراکز گردشگری این شهر هستیم.

بر اساس این گزارش، شاهدان عینی در نزدیکی منطقه یاد شده از شنیده شدن صدای انفجار خبر دادند.

همچنین، دادسرای پاریس روز چهارشنبه اعلام پنج نفر در عملیات ضدتروریستی پلیس فرانسه در سن دُنی بازداشت شدند.

این عملیات پس از حملات تروریستی جمعه شب در پاریس آغاز شد.

براساس گزارش گاردین، صالح عبدالسلام و یک مظنون دیگر در آپارتمانی در منطقه سن دنی سنگر گرفته‌اند. براساس اعلام پلیس ملی فرانسه، این عملیات همچنان ادامه دارد و وزارت دادگستری فرانسه نیز گفته است که عملیات در آستانه پایان یافتن است. طبق گزارش رسانه‌های فرانسوی، شش مظنون در آپارتمان هستند. براساس گزارش اسکای نیوز، نیروهای ویژه از این منطقه خارج شدند.

 

روزنامه گاردین با اعلام اینکه حدود یک‌ساعت است صدای تیراندازی به گوش نمی‌رسد، گزارش داد که عملیات ضد تروریستی در شمال پاریس اندکی آرام گرفته و گزارشاتی منتشر شده مبنی بر اینکه مظنونان یا کشته و یا بازداشت شده‌اند. همچنین سایت اینترنتی النشره گزارش داد، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه امروز نشست فوق‌العاده‌ای را در کاخ الیزه با حضور مانوئل والس، نخست‌وزیر و برنارد کازنو، وزیر کشور فرانسه برگزار می‌کند.

براساس گزارش، یویور نیوز،  هفت تن از مظنونان حملات پاریس در عملیات ضد تروریستی پلیس دستگیر شدند.

منطقه سن دونی به طور کامل محاصره و حمل و نقل عمومی متوقف شده است. همزمان با عملیات پلیس، فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه، مانوئل والس نخست وزیر و برنار کازنوو وزیر کشور برای دنبال کردن عملیات در کاخ الیزه تشکیل جلسه داده اند. شورای وزیران نیز قرار است امروز تشکیل جلسه دهد.

تعقیب مغز متفکر حملات پاریس ادامه دارد. دو تن از مظنونین از جمله یک زن کشته شدند. این زن کمربند انفجاری خود را منفجر کرد.

تکمیلی/

عملیات پلیس فرانسه در شمال پاریس پایان یافت.