گفتگوی خبرگزاری ایلنا با فریاد شیری


فریاد شیری در گفتگو با ایلنا:جامعه از شعر لذت نمی‌برد

جامعه از شعر لذت نمی‌برد

وی در این مورد به خبرنگار ایلنا توضیح داد: اینکه طی سال‌های اخیر ناشرانی اقدام به انتشار مجموعه‌های متعدد شعر کرده‌اند، پشتوانه‌ای مبتنی بر قانون عرضه و تقاضا ندارد. یعنی اینطور نیست که مردم به شعر شاعران امروزی علاقه‌ای نشان داده باشند و از این کتاب‌ها لذت ببرند.

شیری ادامه داد: به نظر من جامعه‌ی ما به دلایل مختلف اجتماعی و اقتصادی دچار نوعی سرخوردگی شده است. از طرفی اگرچه شعر و ادبیات در بدترین شرایط تاریخی نیز در کشور ما نقش تاثیرگذار و مهمی بازی کرده اما عادت فرهنگی ما ایرانی‌ها این است که در لحظات نشاط به سراغ شعر برویم؛ زیرا در این شرایط است که مخاطب ایرانی از خوانش شعر لذت می‌برد. بنابراین با وجود سرخوردگی‌های موجود در جامعه، نشاطی وجود ندارد که به لذت خواندن شعر منتج شود.

وی درمورد افزایش تعداد مجموعه شعر شاعران نسل جدید گفت: دلیل اصلی این اتفاق، روی کار آمدن ناشرانی‌ست که برنامه‌ اصلی‌شان نشر شعر است. در چنین شرایطی طبیعی است که شاعران به سوی ناشران هجوم بیاورند. همانطور که می‌دانید اکثر مجموعه شعرهایی هم که از سوی این ناشران به بازار می‌آید، با هزینه‌ی شاعر منتشر می‌شوند و به طبع ناشران نیز از انتشار چنین کتاب‌هایی استقبال می‌کنند و این اتفاقی‌ست که اصلا به نفع شعر و ادبیات نیست.

این نویسنده با انتقاد از کیفیت مجموعه شعرهایی که به بازار می‌آید، ادامه داد: مساله این است که جامعه نسبت به افزایش تعداد عناوین شعری که منتشر می‌شود، واکنشی نشان نمی‌دهد. از سوی دیگر معمولا این کتاب‌ها توزیع خوبی در بازار ندارند و مخاطب آن‌ها را نمی‌بیند. از لحاظ کیفی نیز به دلیل توجیه مالی که برای ناشر دارند، حساسیتی لحاظ نمی‌شود و به همین خاطر اکثر این مجموعه شعرها بسیار ضعیف هستند. حالا بماند که تیراژ واقعی کتاب‌ها با تیراژی مندرج در شناسنامه کتاب‌ها تفاوت‌های چشم‌گیری دارند؛ مثلا کتابی که 1000 عنوان تیراژ خورده، تنها 300 یا 500 نسخه چاپ می‌شود!

وی ضمن بیان این مطلب که مخاطبان شعر در جامعه همچنان به شعر شاعران معروف‌تر علاقه‌مند هستند، اظهار داشت: باید بپذیریم که 90 درصد از مخاطبان شعر در کشور ما، خود شاعران هستند. بنابراین وقتی تعداد شاعران زیاد شود، طبیعی است که تعداد مخاطبان نیز تا حدودی افزایش داشته باشد. بنابراین از میان کتاب‌هایی که این‌ سال‌ها منتشر شده‌اند، اگر کتابی هم بوده که فروش متقاعدکننده‌ای داشه است، طبیعتا توسط خود شاعران خریداری و خوانده شده؛ نه مخاطب شعر در جامعه.

شیری با اشاره به ویژگی‌ها و سلایق جامعه‌ی امروز ایرانی توضیح داد: متاسفانه نسل جدید ما جوری پرورش یافته‌اند که دنبال مسائل جدی نمی‌روند. این رویکرد را حتی می‌توان در انتخاب نوع موسیقی و ترانه‌ای که گوش می‌دهند به وضوح دید. البته شاید باید به آن‌ها حق داد که برای رسیدن به نشاط نسبی، دنبال مسائل سطحی و نشاط آور بروند.

وی با تعمیم این تعریف در حوزه‌ی شعر، ادامه داد: در شعر هم همینطور است. یعنی برخی از مجموعه شعرها پرفروش می‌شوند که جدی نیستند و از مسائل جدی و عمیق بی‌بهره‌اند. اتفاقا خیلی از شاعران نیز با این رویکرد که در مخاطب‌ بی‌انگیزه و سرخورده‌ی امروزی ایجاد لذت کنند، شعر می‌نویسند و شاید هم در کار خود موفق بوده باشند. اما مساله این است که این نوع شعر به هیچ وجه نمی‌تواند انعکاس مسائل و دردهای جامعه‌ی ما باشد.

این شاعر ضمن بیان این مطلب که خیلی از شعرها به شدت خصوصی هستند، اضافه کرد: ثابت شده است که هرگاه شاعری با رویکرد عمیق به مشکلات و دردهای جامعه پرداخته، مورد توجه قرار گرفته است. اما مشکل این‌ است که متاسفانه در سال‌های اخیر کمتر شاعری این چنین بوده؛ یا اگر هم بوده تنها سعی در تقلید از شعر شاعران مطرح پیش از خود داشته و به همین دلیل از سوی جامعه نادیده مانده است.

وی با انتقاد به رویکرد شاعران سال‌های اخیر، گفت: در جمع شاعران دیگر آن حرکت جمعی و یکسو که در اوایل دهه‌ی هفتاد وجود داشت، دیده نمی‌شود. به همین خاطر است که من مدت‌هاست علاقه‌ای به حضور در محافل و نشست‌های شعری ندارم. اتفاقی که افتاده این است که متاسفانه هر کسی فقط می‌خواهد خودش را مطرح کند؛ حالا به هر قیمتی. بنابراین این نقد هم به شاعران وارد است که طی سال‌های اخیر بیشتر درگیر خود و روابط‌شان با یکدیگر بوده‌اند تا وضعیت جامعه و مخاطبان شعر.

http://ilna.ir/news/news.cfm?id=116049

'گفتگوی محمد رضا محمدی آملی با فریاد شیری در نشر نگاه

نگاه :فریاد شیری شاعر دهه هفتاد است . شاعری که آرام آرام تجربه های شاعرانه اش را به شعر تبدیل کرد و توانست برای جان خود جهانی بیافریند که خواندنی و شنیدنی است . اوشعر می خواند شعر می گوید شعر از زبان کردی ترجمه می کند و به عنوان ناشر در سالهای اخیر شعر منتشر می کند .

http://www.entesharatnegah.com/Pages/News-

ادامه نوشته

'گفتگوی سایت نورهان با فریاد شیری


امید من اینجاست که با شاعر روبه رویم . شاعری که اگر به او بگویی شین هر چه از شعر دارد برایت به گفتگو تبدیل می کند و این پرسش و پاسخ نیز آن جا موفق است که شاعر با پرسش ها (با همه ی کم و کاستی ها) به گفتگو بنشیند . امید که این گفتگو به ثمر بنشیند . و ما یک گفت و گو باشیم .

"پرویز گراوند . پرند "


                     

http://www.nowrahan.com/mores.aspx?s=23&mm=279&id=1



ادامه نوشته

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

از یازده الی بیست و یکم اردیبهشت در غرفه نشر نگیما منتظر دیدار دوستان خوبم هستم:

سالن شبستان راهرو 4 غرفه 13

امسال کتاب تازه ای ندارم و کتاب های منتشر شده سال های گذشته ام در غرفه های ناشران ذیل در دسترس دوستان قرار می گیرد:

نشر نگیما ( پک چهار جلدی  سه مجموعه شعرفارسی و مجموعه شعر کردی ام)

نشر نگاه ( و تن فروشی نیست)

نشر پیدایش ( شش  کتاب  کودک و نوجوانم - سه تالیف و سه ترجمه)

نشر مروارید( ماه مهمان چشمان تو بود)

نشر مشکی( صد سیاو چمانه  و عاشقانه های سرزمین بلوط)

نشر مرکز ( زنی آهسته گفت عشق )


نقد مجید باریکانی بر کتاب " و  تن فروشی نیست" در روزنامه آرمان

من چند نفرم

 

مجيد باريكاني

 

نگاه كنكاشگرانه به مجموعه شعر" و تن فروشي نيست" سروده فرياد شيري بيش از هر چيز حكايت از نگاه آرمانگرايانه‌ شاعر و توامان انگاشتن واقعيت‌هاي جامعه (بومي و غير بومي) دارد. شيري با توجه به ظرفيت‌هاي زباني و با تركيب زبان آركائيك، اسطوره و زبان رايج، متناسب با فضاي شعر و بهره گيري از تمهيداتي و عناصر شعر،ساختاري نظام‌مند و ارگانيك ايجاد كرده كه تابع فرم دروني‌ست.

روزنامه آرمان


ادامه نوشته

گزارش فرياد شيري از سفر به اروپا و شرکت در همایش شعر

» سرویس: فرهنگي و هنري - ادبيات و نشر

فرياد شيري از سفرش به اروپا و شرکت در همایش شعر گفت.

اين شاعر در اين‌باره به خبرنگار ادبيات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: سفر به کشور سويیس و حضور در جمع شاعران و نویسندگان و مترجمانی از کشورهای آلمان، اسپانیا، برزیل، بلغارستان، چک، بروندی، فرانسه، ترکیه و.. فرصت بی‌نظیری بود که موجب شد از نزدیک با ادبیات دیگر ملت‌ها آشنا شوم و از همه مهم‌تر، شعر و نوشته‌های خودم را محک بزنم. در این فرصت یک‌ماهه، خودم را نماینده‌ی همه‌ی شاعران ایرانی فرض کردم و سعی‌ام بر این بود که سیمای واقعی شعر پویای ایرانی را به دیگر ملت‌ها معرفی کنم و تنها به شعر خودم نپردازم.


ادامه نوشته

یادداشت سردار شمس آوری در باره ی مجموعه شعر " و  تن فروشی نیست"

800x600

آوازهای سرزمین از سر گذشته

این بار البته آواز در هیچ کدام از تیتراژ ها پخش نمی شود

سردار شمس آوری

  

" کوه ، چشمه ، آهو

در خواب های شاعر

چشم به راه پیامبرند " ص 92

 

"نماد علامتی است جانشین معنایی ، این معنا ممکن است قرار دادی باشد همچون هنگامی که دولت تازه ای در مورد رنگ های نمادین پرچم تازه ی خود تصمیم می گیرد ، ولی معمولن اشتقاقی است ، زاییده ی تاریخ و تجربه ی تمدنی یا ملتی " ، ملتی که تاریخ اش همواره با رنج و شجاعت و موسیقی و جنگ و مرز و شهروندی درگیر بوده ، فرهنگ و فولکلورش را پای چشمه و در آغوش کوه و در آستانه ی دره ها ساخته و پرداخت اندیشه هایش از تاکیید مشددی بوده که بر هویت و ناسیونالیسم سیاسی _ اجتماعی اش داشته ، این ملغمه ی عجیب ، سوررئالیستی ، عینی ترین تجربه های زیستی فریاد شیری است در این مجموعه و همین روست که کلماتش گاه عارفند و گاه پناهنده ای بی مرز و گاه غریبی بی نام و گاه عاشقی آواره در وطن و از خلال همین شخصیت هایی که به ایماژ هایش می بخشد دست به تعریف و باز تعریف وضعیت های مطلوب و نا مطلوب اخلاقی ، اندیشه گی و اجتماعی اش می زند .

 

" وقتی همه در خوابند

بیدار است او

فکر می کند به اسب ها که از باد جلوترند

به درختان که در خلاف باد در حرکتند

به کوه ها ... دیوانه های زنجیری

و آسمان ... که انگار هرگز وجود نداشته! " ص 68

ادامه نوشته

"خدا دلش برای کی تنگ میشه" به لیست لاک پشت پرنده پیوست

کتاب " خدا دلش برای کی تنگ میشه"( مجموعه شعر سپید برای نوجوانان/نشر پیدایش ۱۳۹۰) در فهرست لاک پشت پرنده و در رده کتابهای خوب قرار گرفت
ادامه نوشته

تنها صداست كه مي‌ماند

يادداشتي كوتاه در باره ی شعر و صداي شاعر

فریاد شیری

اگرچه مي‌توان به تعبير داريوش آشوري، شعر را مهم‌ترين و عالي‌ترين رسانه‌‌ي فرهنگي براي ما ايرانيان فرض كرد، اما متأسفانه در چند دهه‌ي اخير نقش رسانه‌اي شعر در جامعه ما نتوانسته آنگونه شكل بگيرد كه رسالت هنري‌اش را به ثمر برساند؛ حتي گاهي اين رسانه مهم فرهنگي، براي ارتباط با مخاطبانش، بدون تريبون و رسانه مانده است!

ادامه نوشته

آغاز بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب

ازسه شنبه۱۳/۲/۹۱ نمایشگاه کتاب شروع می شود و طبق معمول هر سال هر روز در غرفه نشر نگیما هستم: ضلع غربی سالن شبستان راهرو ۳۰ غرفه ۷