خانه ترجمه

خانه ترجمه

ترجمه های غلام مرادی
خانه ترجمه

خانه ترجمه

ترجمه های غلام مرادی

دانستنیها-ترجمه-شایعه

                            شایعه 

 

               مترجم: غلام مرادی  

شایعه ممکن است خوب و دلپسند باشد و همانطور که تحت تاثیر کینه و بغض قرار می گیرد، اغلب مورد لطف و مرحمت هم قرار می گیرد.

مثلاً روستایی را تصور کنید که در آن هیچ شایعه ای وجود ندارد. به عبارت ساده می توان گفت که هر یک از ساکنان آن به کار خود سرگرم هستند و کاری به کار دیگران ندارند. در یک چنین محیطی نه کار خیری انجام می شود، نه آمد و شدی صورت می گیرد، نه مهمانی و ضیافتی، نه جلسه خیاطی و لباس دوزی، نه جلسه ای با حضور معلمین و والدین و در واقع نه خبری، چون اخبار چیزی جز شایعات تایید شده نمی باشند.

خبر شایعه تایید شده و تاریخ خبر تایید شده است – تایید شده در یک برهه نامحدود از زمان، چون این تایید ممکن است چند ساعت یا چند هزار سال طول بکشد. امروزه محققان به شدت به دنبال این هستند که افسانه پیروزیهای چنگیزخان را مورد بررسی قرار دهند و شواهد ضد و نقیض را با کلام دقیق عیسی مسیح تطبیق دهند. زیرا همه می دانیم که شایعات تایید نشده زیادی وارد تاریخ شده است. نسل ها طول می کشد تا شواهد گم شده یافت شوند و ما را به حقیقت امر نزدیک کنند.

این یک واقعیت است و نمی شود کاری کرد. داستان هایی که از پدارن به پسران نقل شده اند ممکن است با توجه به مقتضیات زمان و برای خوش آمدن به مذاق شنونده عمداً تغییر یافته باشند، بدون اینکه قصد و غرضی در تحریف آنها باشد؛ یا شاید به دقت تعریف شوند، اما درست درک نشوند و به غلط تکرار شوند.    

منبع: انجمن تحقیقات علمی آمریکا 

ادامه مطلب ...

دانستنیها- ترجمه- خرافات

خرافات 

 

مترجم: غلام مرادی  

آیا شما آدم خرافاتی هستید؟ البته که نیستید. آیا شما اعتقادی به سحر، جادو یا جن و پری دارید؟ قطعاً ندارید، اما اگر حین خوش و بش از شما بپرسند "وضع کار و کاسبی چطوره؟" چنین پاسخ می دهید "ای، یه آب باریکه ست." این در حالی است که از نظر سلامت و تندرستی در بهترین حالت قرار دارید و کار و کاسبی هم پر رونق است. یا وقتی در کارتان موفق می شوید و مورد تشویق و تحسین قرار می گیرید، به تخته می زنید و می گویید خیلی خوش شانس هستید؛ در حالیکه که خوب می دانید که این موفقیت به خاطر لیاقت و سخت کوشی خودتان بوده است. چرا؟ تندرستی و خوشبختی از میل به دوری گزیدن از حسادت و دشمنی از ما بهتران نشات می گیرد که دارند ما را می پایند. پس عزیزم، تو موفقیت خود را به شانس نسبت می دهی و به تخته می زنی. و شما به تخته می زنید زیرا آن تخته زمانی درختی بوده است و قدیمی ها براین اعتقاد بودند که از ما بهتران درون درخت ها به سر می برند و با زدن به تخته توجه آنها را به خود جلب کرده تا از موفقیت شما آگاه شده و تحسین آنها را برانگیزید.

وقتی عطسه می کنید، کمتر کسی یافت می شود که نگوید "خدا رحم کند." چرا باید این حرکت غیر بهداشتی را آنقدر محترم شمرد؟ پیشینیان معتقد بودند که با عطسه کردن بدن ما در معرض هجوم شیاطین قرار می گیرد و با به زبان آوردن نام خدا تار و مار می شوند. شاید بدون این که به این موضوع فکر کنید، با گفتن این عبارات "حمله شیاطین" را تایید می کنید: "اون بچه مثل جن زده ها رفتار می کنه" یا "چه به سر این بچه آمده است؟ یا "من نمی دونم چه چیزی باعث شد که آن کار را بکنم؟"

هرچند ممکن است دیگر کسی به این چیزها اعتقادی نداشته باشد، اما هنوز نشانه هایی از خرافات که ریشه در ترس از ناشناخته ها دارد در زبانها و حرکات در جوامع مدرن به چشم می خورد.

منبع: انجمن تحقیقات علمی آمریکا

ادامه مطلب ...