خانه ترجمه

خانه ترجمه

ترجمه های غلام مرادی
خانه ترجمه

خانه ترجمه

ترجمه های غلام مرادی

اهمیت و جایگاه کتاب و کتاب خوانی از منظر مقام معظم رهبری

یکی از شاخص های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشور در عصر حاضر میزان مطالعه و کتابخوانی مردم آن مرز و بوم است و کشور تاریخی ما ایزان نیز از قدیم الایام تاکنون با داشتن تمدنی چند هزار ساله و مراکز متعدد علمی، فرهنگی و کتابخانه های معتبر و علما و دانشمندان بزرگ با آثار ارزشمند تاریخی سرآمد دول و ملل دیگر بوده است و در عرصه فرهنگ و تمدن جهانی بسان خورشیدی تابناک همچنان می درخشد و بافرزندان نیک نهاد خویش هنرنمایی می کند.

چه کسی است که در این دنیا با دانشمندان فرزانه و نام آور ایرانی همچون ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، فارابی، خوارزمی و... و شاعران برجسته نظیر سعدی، حافظ، فردوسی، مولوی و... آشنا نباشد و در مقابل عظمت آنها سر فرود نیاورد؟ آیا وجود این بزرگان مابه فخر و مباهات هر ایرانی نیست؟

تمامی این افتخارات ارزشمند، برگرفته از میزان عشق و علاقه فراوان ملت ما به فراگیری علم و دانش از طریق خواندن و مطالعه منابع و کتابهای گوناگون است. به لطف الهی تاریخ و گذشته ما همیشه منیر و پربار می باشد. ولی وضعیت ما در حال حاضر چطور است و اکنون در چه جایگاهی قرار داریم؟

متاسفانه آمار و ارقام ارائه شده از سوی مجامع و سازمانهای فرهنگی داخلی و خارجی مانند یونسکو در مورد سرانه مطالعه هر ایرانی برای ما چندان امیدوار کننده نیست و رهبر معظم انقلاب نیز بارها از این وضعیت اظهار گله و ناخشنودی نموه است و از مسئولان و ارگانهای مختلف خواسته اند که با برنامه ریزهای شایسته موانع و مشکلات ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه را حل و برطرف کنند تا با توجه به کتاب و کتابخوانی با وارد شدن به زندگی مردم به یک سیره و سنت رایج عمومی، همگانی و فراگیر تبدیل شود.

بیانات مقام معظم رهبری پیرامون کتاب و کتابخوانی

من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می افتم، قلباً غمگین و متاسف می شوم. این به خاظر آن است که در کشور ما به هر دلیل که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلاً ده برابر این میزان رواج، توسعه و حضور داشته باشد.

از بس که درباره این مسئله مهم (کتابخوانی) گفته ام و به من هم گفته شده که چه قدر اثر دارد، حقیقتاً وقتی می خواهم بار دیگر این مسئله را عنوان کنم دچار تردید می شوم که این دیگر جزو گفتار لغو نباشد. من نمی دانم واقعاً این تکرار اثر کرده یا نکرده است... بیایید کاری کنید که مردم کتاب خوان شوند.

کتاب خریدن باید یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب بشود. مردم باید پیش از خرین بعضی از وسایل تزئیناتی و تجملتی مثل این لوسترها و میزهای گوناگون و مبل های مختلف و پرده ها و این قبیل چیزها به کتاب اهمیت بدهند و اول کتاب را بخرند. مثل نان و خوارکی و وسایل معیشتی لازمی که در خانه هست ، کتاب هم باید از این باشد... خلاصه باید با تاب انس پیدا کنند. اگر انس پیدا نکنند جامعه ایرانی به آن هدف و آرزویی که دارد و حق او هم هست نخواهد رسید. چرا که پیامبر اکرم فرموید: «با ارزش ترین مردم، عالم ترین آنها است و کم ارزش ترین مردم، کم علم ترین آنهاست.‌‌‍«  

ملت ایران ملتی است که در دنیا دچار ستم های ناشی از اعمال غرض قدرت های استکباری جهان است. پس باید از خودش دفاع کند. کدام دفاع ملی است که در درجه اول متکی به فرهنگ و آموزش و بینش و دانش نباشد؟

پس باز هم به کتاب برمی گردیم. در پایان امید است به سر لوحه قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری با تاکید بر «انس با کتاب» ملت غیور ایران خصوصاً کرمانشاهیان عزیز، فرهنگ مطالعه مفید را در برنامه رزوانه خود بگنجانیم و به آن هدف و آرزویی که ایشان برآن تاکید داشته اند، برسیم.

به امید آن روز

انشاء ا...

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد